Veelgestelde vragen coronavirus

Het coronavirus (COVID-19) zorgt voor flink wat zorgen. Bij ons als reisorganisatie en vooral bij u als reiziger. Om een deel van uw zorgen weg te nemen en u zorgeloos op reis te laten gaan, hebben we de antwoorden op onderstaande veel gestelde vragen voor u op een rij gezet.

Daarnaast bieden we voor nieuwe boekingen flexibele voorwaarden. We noemen dit de corona ontzorg-garantie. U vindt de voorwaarden en haar vijf zekerheden hier: corona ontzorg-garantie

Veel gestelde vragen
Hoe lang is mijn coronavoucher geldig?
De coronavoucher is geldig voor boekingen gemaakt binnen 1 jaar na uitgifte van de coronavoucher en de reis dient voor 31 december 2021 te hebben plaatsgevonden.

Mag ik bij het gebruiken van mijn coronavoucher kiezen voor een andere bestemming dan oorspronkelijk geboekt was?
U kunt in principe kiezen uit ons gehele aanbod, tenzij de betreffende luchtvaartmaatschappij of accommodaties (waar u heeft geboekt) restricties heeft. Bijvoorbeeld als de luchtvaartmaatschappij waarmee u zou vliegen niet vliegt naar de bestemming waar u in 2021 naartoe zou willen gaan. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Hoe is de waarde van de coronavoucher bepaald?
De waarde van de voucher wordt bepaald op basis van het door u reeds betaalde bedrag van de reissom. Indien de luchtvaartmaatschappij de vluchten van uw reis niet heeft geannuleerd, dan heeft u geen recht op de waarde van de tickets. Voor de waarde van het vliegticket wordt veelal een voucher verstrekt (persoons-, airline gebonden), indien u dit voucher zelf verzilvert bij de luchtvaartmaatschappij, wordt dit tegoed in mindering gebracht op de coronavoucher. Indien er door één van onze leveranciers restricties opgelegd worden dan nemen wij deze één op één over.

Krijg ik geld terug als mijn nieuw geboekte reis voordeliger uitvalt?
Wanneer de nieuwe reis een lagere reissom heeft, ontvangt u voor het restbedrag een nieuwe voucher met dezelfde geldigheidsdatum.

Moet ik bijbetalen als mijn nieuw geboekte reis duurder uitvalt?
Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaalt u de meerkosten. Deze proberen wij zoveel mogelijk te beperken.

Mijn reis is geannuleerd of ik wil zelf annuleren. Ik wil graag mijn geld terug, kan dat?
Nee, dat kan niet. U betaalt de reguliere annuleringskosten. We begrijpen uiteraard dat dit in sommige gevallen heel vervelend kan zijn, echter vragen deze buitengewone omstandigheden om buitengewone oplossingen. De voucher wordt – gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren – gezien als een passende oplossing: dit wordt erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de coronavoucher zijn verbonden. Brancheverenigingen ondersteunen deze oplossing en de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) staat garant voor onze coronavoucher. De coronavoucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van de consument en die van de reisorganisatie. De coronavoucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; indien u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen gebruiken, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt.

Ik wil mijn restantbetaling niet voldoen omdat ik denk dat mijn reis niet door zal gaan. Kan ik mijn restantbetaling opschorten?
Nee, dit kan niet, tenzij u uw vakantie omboekt naar een nieuwe reisdatum in 2021. Wij verplaatsen dan de restantbetaling naar 6 weken voor vertrek van de nieuwe reisdatum. Voorwaarde is wel dat wij uw vliegtickets kunnen mee verplaatsen naar volgend jaar, wordt uw vliegticket uiteindelijk niet geannuleerd dan wordt de nieuwe reissom dus hoger i.v.m. nieuw te betalen vliegtickets.

Ik had een reis- en/of annuleringsverzekering afgesloten via jullie, wat gebeurt daarmee?
Heeft u een reis- of annuleringsverzekering via ons (via de Europeesche) afgesloten, dan wordt de betaalde premie meegenomen bij het totale bedrag van de coronavoucher zodat u bij een nieuwe boeking de betaalde premie kunt gebruiken voor het afsluiten van een nieuwe verzekering.

Is Vivencia Travel aangesloten bij een garantiefonds?
Ja, Vivencia Travel is aangesloten bij SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) onder nummer 3469. Een uitgegeven Corona-voucher is gedekt via het SGR.

Je gebruikt een verouderde browser. Hierdoor kunnen we de werking en veiligheid van de website niet garanderen. Bekijk hier de alternatieven.