Check eerst even de veelgestelde vragen.
Als je je afvraagt hoe je reis met ons werkt of wat je kunt verwachten van onze service, ben je op de juiste plek. We beantwoorden voor jou de meest gestelde vragen om het plannen van jouw reis zo soepel mogelijk te laten verlopen. Mis je iets? Wij staan voor je klaar.
Zijn er kosten verbonden aan het reisvoorstel?
Het reisvoorstel dat jij ontvangt, brengt geen kosten met zich mee. Dat willen we ook in de toekomst graag zo houden. We zijn er om je te ontzorgen, niet om drempels op te werpen. Wees je er wel van bewust dat het ons wél wat kost. In een goed reisvoorstel op maat zit al gauw enkele uren aan planning, calculatie, contact en uitwerking. Dat doen we met zorgvuldigheid en veel plezier, maar het is voor ons wel prettig dat je oprechte interesse hebt om het reisvoorstel bij ons te boeken!
Kan ik mijn wensen na het voorstel nog aanpassen?
Tijdens het wensengesprek met de reisexpert proberen we een zo goed mogelijk beeld te krijgen van al je wensen en voorkeuren. Je hoeft niet alles al perfect te weten; geen zorgen! De reisexpert neemt je aan de hand en stelt de belangrijke vragen. Ben je toch wat vergeten of zijn je wensen iets gewijzigd? Geen probleem! Laat het de reisexpert weten en je ontvangt een aangepast reisvoorstel.
Hoeveel bedenktijd heb ik na het ontvangen van het voorstel?
Het voorstel is altijd twee werkdagen geldig (in het weekend één werkdag). De reisexpert heeft actuele beschikbaarheid hierin meegenomen en waar nodig al opties genomen. Beschikbaarheid en prijzen wijzigen soms snel, waardoor de geldigheid beperkt is. Uniek is wel dat we tijdens de geldigheidsperiode de prijs voor je vastzetten. Stijgt de prijs van een vliegticket, dan is dit voor onze rekening. Heb je meer bedenktijd nodig, dan is dit geen probleem. De reisexpert overlegt met je als er sprake is van tussentijdse prijswijzigingen of verandering van beschikbaarheid.
Wat bepaalt de prijs van mijn reis?
De prijs van jouw reis is afhankelijk van de reisperiode, actuele beschikbaarheid, de keuze voor Comfort of Exclusive accommodaties en andere wensen. Voor elke reiscomponent zoeken wij naar het gunstigste tarief, waarbij we rekening houden met een optimaal prijskwaliteitsniveau en een zo goed mogelijke opbouw van de reis.
Wat gebeurt er als ik de reis geboekt heb?
Terwijl jij relaxed, gaan wij voor je aan de slag! De reisexpert legt alle reiselementen nauwkeurig voor je vast en houdt hierbij rekening met specifieke voorkeuren. De voorpret kan beginnen! Zodra alle reserveringen bij ons bevestigd zijn, ontvang je de boekingsbevestiging en factuur. Heb je bij boeking gebruik gemaakt van upgrades of andere extra's? Ook deze leggen we nauwkeurig voor je vast. Bij twijfels of vragen neemt de reisexpert altijd contact met je op.
Wanneer moet ik de reissom betalen?
Na ontvangst van de boekingsbevestiging en factuur heb je 7 dagen de tijd om de aanbetaling te voldoen. Het restant van de reissom dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te zijn voldaan. Ben je onverhoopt een paar dagen te laat? Geen zorgen, we annuleren je reis echt niet en sturen je even een herinnering. Boek je de reis binnen 6 weken voor vertrek, dan dient de volledige reissom in één keer te worden voldaan.
Wat gebeurt er als ik de reis moet annuleren?
Het kan gebeuren dat je onverwachts niet op reis kunt. Neem dan even contact met ons op, zodat wij dit voor je kunnen afhandelen. Omdat dit kosten met zich meebrengt, raden we je altijd aan om bij boeking een annuleringsverzekering af te sluiten, al dan niet via ons. Zo voorkom je stress en worden alle financiële gevolgen door je verzekeraar opgevangen.
Welke reisdocumenten heb ik nodig?
Naar de bestemmingen van Vivencia Travel heb je aan een Europese identiteitskaart voldoende, maar een paspoort is natuurlijk ook goed. Let op: het is niet meer voldoende als je kind in jouw paspoort staat bijgeschreven. Elke reiziger dient over een eigen reisdocument te beschikken. Je dient zelf zorg te dragen voor het bij vertrek in bezit hebben van de juiste geldige reisdocumenten.
Wat heb ik nodig om een auto te kunnen huren?
Voor het huren van een auto is een creditcard (als borgstelling), een identiteitskaart of paspoort en een geldig rijbewijs op naam van de hoofdbestuurder nodig. Voorafgaand aan de reis zullen we je hier zeker nog even aan herinneren.
Wat als er iets misgaat tijdens mijn reis?
Soms loopt het anders dan gepland. Vaak kan een probleem ter plaatse al worden opgelost. Lukt dit niet, neem dan gerust contact met ons op, zodat een reisexpert je verder kan helpen. Is er sprake van een calamiteit zoals een natuurramp, dan nemen wij contact met je op en zorgen we i.s.m. het Calamiteitenfonds dat je wordt gerepatrieerd.
Vertrek op tijd!
Voor een vlucht binnen Europa wordt normaal aangeraden om ongeveer 2,5 uur van tevoren aanwezig te zijn, en voor een vlucht buiten Europa 3 uur. Op dit moment is 2,5 uur echter echt aan de krappe kant. We adviseren daarom om minimaal 3,5 uur van tevoren op Schiphol aanwezig te zijn, 3 uur van tevoren op Eindhoven Airport, en 2,5 uur op Rotterdam Airport, ongeacht je bestemming. Het heeft geen zin om eerder naar de luchthaven te gaan, omdat de meeste luchtvaartmaatschappijen hun incheckbalies en bagage drop-offs pas 3 uur voor vertrek openen. Voor je terugvlucht raden we aan om 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven. Vertrek op tijd van huis en houd rekening met mogelijke files of vertragingen in het openbaar vervoer. In drukke periodes kunnen er ook langere wachttijden zijn bij de veiligheidscontrole. Te laat komen is voor eigen risico!
Luchthaven taxi
Luchthaven Schiphol biedt de landelijke taxiservice Schiphol Travel Taxi voor iedereen die van en naar Schiphol reist. Je kunt kiezen voor een ‘Privé taxi’ of een ‘Gedeelde taxi’. Meer informatie over tarieven en reserveringen vind je op www.schipholtraveltaxi.nl. Reis je via Rotterdam The Hague Airport, dan kun je een taxi boeken bij hun officiële partner via www.rotterdam-airport-taxi.nl. Eindhoven Airport heeft geen officiële partner, maar voor een taxi kun je terecht op www.taxicentraleeindhoven.nl.
Voordelig parkeren
Ga je acht dagen of langer op reis en vertrek je vanaf Schiphol? Dan is het voordelig om van tevoren een parkeerplaats te reserveren. Dit kan via www.schiphol.nl/nl/parkeren op P1, P3 (Lang Parkeren) of P6. Je betaalt de reservering online met je bankpas of creditcard. Vertrek je vanaf Rotterdam The Hague Airport of Eindhoven Airport? Dan kun je een parkeerplaats reserveren via respectievelijk www.rotterdamthehagueairport.nl/reizigers/parkeren/reserveer-uw-parkeerplaats en www.eindhovenairport.nl/nl/bereikbaarheid/parkeren.
(Online) inchecken
Je kunt het tijdstip van je vlucht en andere vluchtgegevens online bekijken via de website van je luchtvaartmaatschappij. Raadpleeg hiervoor het overzicht Voltooi je vluchten. Met deze gegevens kun je alvast thuis inchecken, zodat je op de luchthaven niet meer langs de incheckbalie hoeft, tenzij je ruimbagage hebt om in te checken. Wil of kun je niet online inchecken? Ga dan op de luchthaven met je reserveringsnummer/boekingscode en paspoort direct naar de incheckbalie of -machine van de luchtvaartmaatschappij. Daar ontvang je je instapkaart en het bewijs van afgegeven bagage. Let op: vaak is online inchecken vanaf ongeveer 24 uur voor vertrek gratis. Vroeger inchecken kan soms ook, maar dan vaak alleen tegen betaling (stoelreservering).
Vliegtickets
Controleer je vluchtreserveringen zorgvuldig op naam, data, tijdstip en bestemming. Ontdek je een fout? Neem dan direct contact met ons op. Het is belangrijk dat de voornamen op het ticket overeenkomen met de voornamen in je paspoort. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is je eerste voornaam voldoende, ook als je er meerdere hebt. Voor getrouwde vrouwen geldt dat de meisjesnaam, zoals in het paspoort vermeld, op het ticket moet staan. Als de achternaam op het ticket niet exact overeenkomt met die in je paspoort, kan je toegang tot de vlucht geweigerd worden.
Verwachte vertrek- en aankomsttijden
Zowel het vluchtschema van je lijnvlucht als de vertrektijden worden door de luchtvaartmaatschappij vastgesteld. Vivencia Travel heeft hier helaas geen invloed op. Bij eventuele wijzigingen door onverwachte oorzaken, zoals het weer of stakingen, doen wij uiteraard ons best om je hier zo snel mogelijk over te informeren. We raden je aan om, voordat je naar de luchthaven vertrekt, via Teletekst (vanaf pagina 756) of online (website van de luchthaven) te controleren of de vertrektijd van je vlucht mogelijk is gewijzigd.
Telefoonnummer luchthaven
Inlichtingen Schiphol: (0900) 0141 (als je belt vanuit Nederland normale gesprekskosten). Vanuit het buitenland: +31 20 79 40 800 (internationale gesprekskosten). Vertrek je vanaf een andere luchthaven in Nederland, België of Duitsland, informeer dan bij Vivencia Travel naar de contactgegevens of raadpleeg de website van de betreffende luchthaven.
Reizen met baby’s en kinderen
Reis je met een baby of kind, dan gelden er speciale regels. Omdat deze sterk verschillen per luchtvaartmaatschappij, adviseren wij voordat je gaat reizen contact op te nemen met de maatschappij waarmee je vliegt of vraag ons naar de voorwaarden. Ook op onze website vind je informatie over het vliegen met baby’s of kinderen.
Handbagage en ruimbagage
Luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels voor handbagage. Als de vlucht vol is, kan het voorkomen dat je handbagage alsnog in het laadruim moet. Wil je zeker weten dat je handbagagekoffer mee mag? Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kun je tegen een toeslag een gegarandeerd plekje reserveren in de bagagebakken. Ook gelden er specifieke regels voor het meenemen van vloeistoffen in je handbagage. Bij je reisbescheiden vind je hierover een informatiebrief. Vivencia Travel is niet verantwoordelijk voor zoekgeraakte bagage. Wil je meer bagage meenemen dan alleen handbagage? Check dan de website van de luchtvaartmaatschappij voor de actuele regels en kosten voor het bijboeken van een koffer. De kosten voor ruimbagage verschillen per maatschappij en hangen af van het aantal kilo’s dat je mee wilt nemen.
Vertraging met het vliegtuig
Vivencia Travel kan niet aansprakelijk worden gesteld voor mogelijke consequenties van vertragingen. Wij adviseren je bij boeking een annuleringsverzekering af te sluiten. In bepaalde gevallen kan de annuleringsverzekering dekking bieden bij vertraging.
Denied boarding compensation
In februari 2005 heeft de EU in Brussel een nieuwe wet aangenomen die Europese luchtvaartmaatschappijen verplicht om passagiers schade te vergoeden bij overboekingen, geannuleerde vluchten of langdurige vertragingen. Het reisbureau of de touroperator kan hier niet op worden aangesproken, maar kan wel bemiddelen als je een klacht wilt indienen. Daarnaast biedt EUclaim een dienst aan om luchtvaartpassagiers te helpen bij het indienen van een claim bij een luchtvaartmaatschappij. EUclaim heeft toegang tot de volledige historische vluchtgegevens van bijna alle Europese luchtvaartmaatschappijen en kan beoordelen of je claim rechtsgeldig is. Door het indienen van de bewijslast en het volgen van de juiste juridische procedures neemt EUclaim veel werk uit handen, wat de kans op succes vergroot. Alleen als er daadwerkelijk een financiële vergoeding wordt verstrekt, zijn er kosten verschuldigd aan EUclaim. Voor meer informatie kun je terecht op www.euclaim.nl.
Vertrektijd en –haven Sardinie/Corsica
Je dient uiterlijk 90 minuten voor de afvaart in de haven aanwezig te zijn. De tijdstippen van je passage(s) staan op je ticket. De vertrektijd die op het ticket vermeld staat, is de juiste; deze kan afwijken van tijden die elders genoemd worden. Je kunt inchecken bij het loket van de ferrymaatschappij met je (e-)ticket en paspoort.
Check-in: Elektronische check-in aan de voorkant van de veerboot.
Alle passagiers, inclusief minderjarigen, moeten zich bij het instappen melden met een geldig identiteitsbewijs.
De vaartijd tussen de havens van Livorno en Olbia bedraagt ongeveer 7 tot 8,5 uur.
De vaartijd tussen de havens van Santa Teresa en Bonifacio is ongeveer 1 uur.
De vaartijd tussen de havens van Ajaccio en Toulon is ongeveer 10 uur.
Ferrytickets
Controleer je passageticket(s) zorgvuldig op naam, paspoortnummer, data, tijdstip en bestemming. Ontdek je een fout? Neem dan direct contact met ons op. Het is belangrijk dat de namen op het ticket overeenkomen met de namen in je paspoort. Je kunt geweigerd worden als de achternaam op het ticket niet exact gelijk is aan die in je paspoort. De toewijzing van je zitplaats gebeurt ter plaatse op de dag van vertrek.
Verwachte vertrek- en aankomsttijden
Zowel het vaarschema als de vertrektijden worden door de ferrymaatschappij vastgesteld. Vivencia Travel heeft hier helaas geen invloed op. Bij eventuele wijzigingen doen wij uiteraard ons best om je hierover zo snel mogelijk te informeren. We raden je aan om, voordat je naar de haven gaat, op de website van de ferrymaatschappij te controleren of de vertrektijd van je passage mogelijk is gewijzigd. Bij een wijziging kun je je ticket altijd ter plaatse laten omboeken naar de eerstvolgende ferry.
Telefoonnummer Moby Lines en Corsica Ferries
Mocht je door omstandigheden genoodzaakt zijn om tijdens je reis contact op te nemen met de ferrymaatschappij, dan kun je hiervoor het volgende nummer gebruiken:
Moby Lines: haven Livorno 0039 0586 899950, haven Olbia 0039 0789 204013
Corsica Ferries: haven Ajaccio +33 4 95 50 78 82
Adressen havens Sardinië, Corsica, Frankrijk
Livorno: Imbarchi Stazione Marittima, Via Donegani, 57100 Livorno LI
Olbia: Moby - Unimare c/o Stazione Marittima, Banchina Isola Bianca, 07026 Olbia OT
Santa Teresa: Stazione Marittima - Porto Commerciale, Santa Teresa di Gallura, Sardinia
Ajaccio: Quai l'Herminier, 20000 Ajaccio, Frankrijk
Reizen met baby’s en kinderen
Baby's reizen vrijwel gratis met je mee, maar hebben geen eigen zitplaats en moeten op schoot gehouden worden. Bij ferrymaatschappij Trasmapi worden baby's niet apart op het ticket vermeld. Kinderen onder de 13 jaar moeten altijd vergezeld worden door een volwassene. Wil je specifieke informatie? Neem dan contact op met de ferrymaatschappij of met ons. Ook op onze website vind je informatie over het varen met baby's of kinderen.
Bagage
Je dient zelf je bagage mee aan boord te nemen. Afhankelijk van het type ferry kun je je bagage naar de bagagerekken bij de zitplaatsen brengen, of moet je je koffer(s) achterlaten in de bagageruimte op het autodek. Omdat deze open blijven tijdens de passage, adviseren we je om waardevolle spullen mee te nemen. De ferrymaatschappijen nemen geen verantwoordelijkheid voor eventuele diefstal of verlies van bagage. Vergeet niet om je benodigdheden voor de passage (handbagage) in een aparte tas in te pakken.
Vertraging
Vivencia Travel kan niet aansprakelijk worden gesteld voor mogelijke consequenties van vertragingen.
Vragen? Of liever direct je reiswensen bespreken met onze reisexperts?
Heb je een vraag? Laat het ons weten.
Als je je afvraagt hoe jouw reiservaring met Vivencia Travel eruit zal zien of wat je kunt verwachten van onze dienstverlening, dan ben je hier aan het juiste adres. We hebben de meest voorkomende vragen voor je op een rijtje gezet, zodat het plannen van jouw reis moeiteloos verloopt. Mis je nog informatie? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.