Go to content
Reisverhalen

“Alles in dit verblijf klopt en alles is er op gericht om het de gasten naar de zin te maken.”

Ben, Andalusië
1/4

Wij hebben in juni de 22 daagse rondreis Vivencia Traveller door Andalusië gemaakt.

Aangetrokken door de prachtige beschrijvingen van de reis op de website van Vivencia Travel zijn we vanaf Schiphol vertrokken. Onze vlucht duurde nog geen 3 uur en we landden op Malaga airport. De auto opgehaald en op weg. We hadden er nog wel tegenaan gekeken om nog 280 km te rijden naar onze eerste bestemming maar dat viel erg mee. Het wegennet is erg goed en rustig dus de reis verliep voorspoedig.

Aangekomen in de eerste accommodatie, bleek dit een prachtige plek te zijn vol cactussen, schitterende planten en een fraai zwembad. We werden vriendelijk ontvangen en het is een heerlijke plek om tot rust te komen.

Na een paar dagen gingen we dwars door de Sierra Nevada op weg naar Granada/Monachil, onze tweede bestemming. Een prachtig afwisselend landschap om doorheen te rijden. Om in Monachil bij het hotel te komen moesten we via een smal bergweggetje steil omhoog. Alles in dit verblijf klopt en alles is er op gericht om het de gasten naar de zin te maken. Het Alhambra in Granada is uiteraard een must en zeer de moeite waard. Eveneens is een rit naar de toppen van de Sierra een aanrader.

“Meer dan honderd kilometer langs olijfboomgaarden, indrukwekkend.”

Granada/Monachil achter ons latend rijden we na een paar dagen richting Baeza. Baeza is een klein mooi stadje met een schitterend plein met vele restaurantjes. Het hotel was prachtig, een koninklijk groot bed en fraaie badkamer. Het personeel was helaas wat onpersoonlijk.

Baeza en Ubeda zijn zustersteden en staan terecht op de wereld erfgoedlijst. Prachtig om beide te bezoeken en er rond te dwalen door de smalle straatjes. Na twee nachten door naar Cordoba. Toen we er aan kwamen was er lekker warm, 39 graden. Het hotel ligt tegen de Mezquita aan. Ook hier werden we weer allervriendelijkst ontvangen.

Natuurlijk is een bezoek aan de Mezquita een must. Persoonlijk vinden wij de Mezquita mooier dan het Alhambra maar dat is uiteraard zeer persoonlijk. De oude stad, joodse wijk, heeft mooie verrasende pleintjes. Een bezoek aan Cordoba blijft je bij, een ontspannen sfeer en vriendelijke mensen een echt mañana gevoel.. Wij waren nog niet uitgekeken op deze stad maar moesten toch weer verder, op weg naar Ronda.

Via een prachtige route afwisselend van landschap kwamen we in Ronda aan. Ronda ligt op een plateau en wordt doorsneden door een ravijn. De twee delen van de stad worden door bruggen, oud en nieuw met elkaar verbonden. De Puente Nuevo geeft een prachtig en spectaculair uitzicht over dit diepe ravijn. Rondom Ronda liggen veel witte dorpjes die een bezoek meer dan waard zijn. Wij bezochten Benalauria, heel erg mooi met een fraai uitzicht over de omgeving.

Vanuit Ronda ging de reis verder naar Tarifa, ook deze rit was verrassend anders. We hebben genoten van de bergen en de omgeving. Hoe dichter we bij Tarifa kwamen hoe beter we een hele kale rots aan de horizon zagen opdoemen. Ineens was daar de Middellandse zee, azuurblauw, fascinerend mooi om van bovenaf te zien. In Tarifa hadden we een appartement, de slaapkamer was wat klein, maar verder was alles oké. Geen zwembad maar een prachtig dakterras met een geweldig uitzicht op de kust van Marokko.

Tarifa is een oude vissersplaats met een veerboot verbinding naar Tanger, leuke restaurantjes en een heel breed strand. Het is het zuidelijkste dorpje van Europa. In de omgeving bevindt zich het bijna mooiste plekje op aarde, Bolonia, een dorpje met een wonderschone baai met azuurblauw water, een fraai strand en een oude Romeinse nederzetting. Wat wil je nog meer bij een temperatuur van ongeveer 30 graden. Uiteraard hebben we Gibraltar bezocht, dit was de kale rots die we in de verte zagen, erg mooi en de apen zijn ontroerend leuk. Wat ons wel verbaasde was dat er in Gibraltar rechts gereden wordt en het er erg druk is.

Na 3 nachten verder richting Jerez de la Frontera. Deze rit voerde ons voor het eerst door een stuk vlak land met veel landbouw zoals granen en zelfs rijstvelden. Onze bestemming ligt even buiten Jerez. De Casa heeft ons zeer verrast. Je rijdt door een stalen poort en ziet een landhuis, bij binnenkomst ontvouwt zich een klein paradijs. Schitterende kamers en de tuin met zwembad zijn wonderschoon en een oase van rust. Ook hier was de ontvangst allerhartelijkst. Jerez is een stad met twee gezichten, aan de ene kant luxe, rijkdom en fraaie gebouwen en aan de andere kant veel armoede die duidelijk zichtbaar is. Wij hebben een bezoek gebracht aan de bodega Tio Pepe en dat is een aanrader, duidelijke en vriendelijke uitleg over het maken van sherry. We hadden nog wel een paar dagen op deze locatie willen blijven een TOP locatie.

Een kathedraal waar je u tegen zegt.

Toen op weg naar onze laatste bestemming, Sevilla. Na aankomst in Sevilla eerst de huurauto ingeleverd bij de Avis naast het treinstation. Daarna met een taxi naar ons hotel.

Je weet dan niet wat je mee maakt. De route loopt van een zeer brede avenue naar steeds smallere straatjes totdat in het echte centrum, Arenal en Centro, de straatjes zo smal worden dat er nog maar ongeveer 10 cm ruimte aan weerszijde van de taxi overblijft. Onverstoorbaar reed onze chauffeur door deze straatjes tot aan ons hotel. Een belevenis op zich. Voor de hotelkamer in dit hotel bestaan er wat ons betreft geen superlatieven. Al het fraaie en mooie van alle vorige kamers was in deze hotelkamer verenigd, ook het personeel op stip nr 1. Zo ontzettend behulpzaam en lief. Het kan echt niet beter. Sevilla biedt veel aan een toerist; gezelligheid, veel bezienswaardigheden, maar ook rustige mooie punten waar het goed toeven is.

Wij hebben ontzettend genoten van deze goed in elkaar gezette reis. Het was verrassend, mooi, soms meer dan mooi, afwisselend rust en drukte, goed in evenwicht. Het gevoel dat Vivencia achter je staat als er problemen zijn is heel prettig. Onze ervaring is dat een reis met Vivencia voor herhaling vatbaar is.

Dank aan Arjan voor deze geweldige reiservaring.

Een aanrader voor iedereen en wat ons betreft een dikke 10.

1/3
Waarom Andalusië?

De beste flamenco, de lekkerste tapas en de heerlijkste hammams.

De regio Andalusië vormt het ontmoetingspunt tussen Afrika en Europa en tussen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee.

Ontdek de tegenstellingen die dit zuidelijke stukje Europa zo uniek maken: bruisende steden zoals Sevilla en Granada worden afgewisseld met verstilde Moorse bergdorpjes. Groene natuurgebieden en uitgestrekte stranden worden gecombineerd met woestijnlandschappen en de hoge pieken van de Sierra Nevada. Zonder twijfel is Andalusië de natuurlijke en culturele schatkamer van Spanje. Laat je inspireren tijdens één van onze Andalusië reizen!

Bel ons
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m zaterdag en op dinsdag-/donderdagavond.
Bel 0570 - 769 157
Mail ons
Wij streven ernaar om binnen één werkdag je mail te beantwoorden.
Mail reisvraag
Videocall
Even videobellen kan ook! Maak snel een afspraak en dan zien we je binnenkort.